Hvornår skal man til at tænke på et nyt logo design?

12 April 2022
Anders Lundtang Hansen

editorial

Nogle af de mest populære virksomheder har aldrig eller dårligt nok ændret deres logo, siden de etablerede sig og lavede deres første logo.

Det har måske kun lige fået nogle lidt anderledes farvenuancer, og der er blevet løftet lidt på nogle kanter og så videre.

For når man er en stor virksomhed, der er kendt for sit brand, så er der store markedsværdier i ens logo, og det kan betyde et stort fald i ens salg og eksponering, hvis man ændrer ved det.

Folk kan lide de sædvanlige ting, og de er ikke meget for forandringer, så man skal være meget påpasselig med at ændre de ting, som ens kunder kender en for.

Omvendt er der jo også mange virksomheder, som der med jævne mellemrum ændrer deres ansigt udadtil med logo, slogan og maskotter, og det er ikke fordi, at de relancerer sig selv, men fordi de godt kan lide at forfriske sig selv.

logo design

Nogle gange kan et nyt logo design bestemt komme på tale

Så hvad er den bedste strategi med at overveje et nyt logo design?

Det kommer sådan set an på, hvad du ønsker at opnå, for det kan som sagt have en stor betydning for en, at man holder fast i det velkendte, men man kan også have brug for at relancere sig selv, hvor man måske vil lægge afstand til, hvad man stod for tidligere.

Man kan jo lave en kvalitativ undersøgelse og se, hvad folk forbinder med ens nuværende logo, hvor man så også præsenterer dem for prototyper på ens nye logo, så man kan se, om det måske snart kan komme på tale, at man bevæger sig over til et nyt logo.

Hvis man er hurtig, så kan man jo nå at prøve flere logoer af, inden man slår sig fast på det, som der bliver ens endelige valg.

More articles