Hvad er et godt logodesign?

24 September 2020
Lykke Holzmann Søby

Et logo er en stærk ting. Sig for eksempel ordene “den gyldne måge”, og næsten alle vil tænke på McDonald’s. At få kunder til at huske dit brand begynder og ender med et effektivt logo design.

Et godt logo defineres af:

Originalitet

Om det kan printes på t-shirts, visitkort, nyhedsbreve osv.

Sin enkelthed

Kan stå alene

Om det er let at skalere

Om det kan ændres over tid

Faktorer som unikhed, tilpasningsevne, størrelsesforhold, skalerbarhed og logoets evne til at arbejde uden farve er ting hvad man skal overveje, når man designer et logo til sin virksomhed.

Formålet med et logo

Et logo er ofte det første indtryk, som folk får af en virksomhed. Uanset om det er på skiltet uden for virksomheden, på et visitkort eller på hjemmesiden, er det logo designet der repræsenterer, hvem og hvad virksomheden repræsenterer. Det er højst sandsynligt det en kunde vil huske, når de er gået.

Et godt logo kan udskrives på visitkort, brochurer, nyhedsbreve, brevpapir, T-shirts, paraplyer eller personlige kuglepenne og mister aldrig budskabet til kunderne.

Et godt logo formidler en slags metafor som et trykt design og kommunikerer effektivt den tilsigtede meddelelse eller billede. Dette kræver at man holder øje med billeder, farve, tekst, stil og geometrisk proportion. Et logo, der er repræsentativt for en virksomhed, organisation, begivenhed eller kampagne skal levere den ønskede besked.

Originalitet

At være unik betyder ikke, at dit logo skal sige, hvad din virksomhed gør eller tilbyder. Starbucks ‘logo er ikke en kaffebønne, og hvis du ikke vidste, at Apple var en computer / teknologivirksomhed, kunne du måske tro, at de solgte æbler. Alligevel kan begge selskabers logoer straks genkendes, selv uden ord.

Et logo er et af de mest effektive marketingværktøjer i reklameverdenen, men du kan bruge det endnu mere effektivt ved at følge nogle grundlæggende regler. Kopier ikke et populært logo fra et velkendt firma, og undgå at efterligne andre logo design i håb om at få mere opmærksomhed. Kopiering af en anden virksomheds arbejde vil faktisk have en negativ indvirkning på din virksomhed!

More articles